donderdag 4 juli 2024

Dagje Oslo

In elk geval een keer in het jaar ga ik met 2 vriendinnen iets "cultureels" doen. Dit jaar hadden we bedacht om naar Oslo te gaan. We lieten het van het weer afhangen wat we dan zouden gaan doen. 
Eerst maar eens een kopje koffie na aankomst. 
Dit deden we in Paleet. Een luxe (dure) winkelcentrum. Voor de lol gingen we nog even bij een aantal winkels hier kijken. 
Dit plafond zie je als je de roltrap op gaat.
 Op weg naar de Botanische tuin kwamen langs de Domkirke in Oslo, hier staat een monument ter herinnering aan het drama dat zich voltrok op 22. juli 2011.
Rozen van metaal gemaakt, verzameld door Tobbe Malm. Ze komen van diverse plaatsen over de hele wereld. In 2018 hebben ze bij de Domkirke in Oslo een plaats gekregen.







De planten hebben ze ingedeeld in groepen. Om mee te verven, kruidentuin, buitenlandse planten, siertuin, bergtuin en giftige planten.Het was heerlijk weer en in deze tuin kun je lang
rondwandelen

In de stad staan en hangen mooie  beelden. 


Onderweg ook nog langs deze prachtige mozaikmuur gelopen 



12 opmerkingen:

  1. Heerlijk uitstapje. Er is veel te zien in Oslo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi al die beelden, lijkt me een mooie stad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je ons meeneemt. Nog nooit in Oslo geweest, en het zal ook wel niet gebeuren. Dus dan is het leuk om even rond te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om even mee te kijken in Oslo! Ik ben er nog nooit geweest en het gaat er misschien ook nooit van komen...
    Wat een prachtig mozaïek!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat was een heel mooi uitje met je vriendinnen Frederika, prachtige stad zie ik wel, mooi ook dat er zoveel beelden te bewonderen zijn. Vind dat ook altijd heel mooi. Prachtig ook al die metalen rozen ter herinnering .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een bijzonder uitje ! Ik heb al vaker in tijdschriften gelezen en gezien ook aan je foto's dat Oslo een prachtige stad is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om zo'n uitstapje met 2 vriendinnen te doen. Olso is zo'n mooie stad. Ben je ook al eens bij het Vigeland Park in Oslo geweest en bij het Nederlands Ereveld? Dit laatste was indrukwekkend. Wij vonden het wel erg vreemd dat je er met de auto mocht rijden.

    Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat was een interessant uitstapje zo te zien. Die mozaïek muur is zeker prachtig zoals hij op de foto staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt voor je mailtje...! En mocht ik ooit naar Oslo gaan, dan vraag je ik op tips...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat gezellig, zo’n uitstapje met twee vriendinnen.
    Oslo, daar kun je genoeg cultureels beleven.
    Wij waren er in 2014 tijdens onze reis naar Noorwegen.
    We hadden overnacht in Skien en gingen varen over het Telemarkkanaal en terwijl ik dit stukje zit te schrijven, hoor ik op de tv dat er een wielrenner, de Noor Abrahamsen, geboren in Skien (wat een toeval) nu voorop fietst in deze rit. We bezochten ook Oslo en dan kun je natuurlijk het Munchmuseum niet overslaan. Het Vigelandpark vond ik ook helemaal geweldig en het gemeente huis was ook niet mis, prachtige tegelvloeren, mooi borduurwerk en diverse prachtige schilderstukken. Een reis om nooit te vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met “deze rit” bedoel ik de rit van vandaag in de Tour de France.

      Verwijderen